A mindennapi élet befolyásolásának egyik leghatásosabb eszköze a reklám.
A társadalom szempontjából a reklám a szocializáció egyik eszköze, mert kihat személyes véleményedre, formálja kapcsolataidat, céljaidat, életstílusodat, példaképeidet. Már az óvodában elkezdődik az érzelmi motiválás, mellyel tettekre ösztönzik a gyerekeket. A reklámnak is pontosan ez a szerepe: felhívás, motiválás, tettekre sarkallás, sokatmondó ígéretek, vonzó ajándékok (például kuponok) által.
A reklámokat nem tudjuk elkerülni, mert napjainkban szinte mindenhol ott vannak. Komoly, realitásérzéket torzító hatásuk is lehet, amire a mindennapokban is oda kellene figyelni és tudatosítani.
A gyerekek szenvedő alanyai a reklámmágia világának. Hogyan tudod őket megvédeni, családon kívül és családon belül? Íme néhány szempont:
- A legfontosabb a pozitív példamutatás!
- Hívd föl a figyelmét a média és a szépségkultuszok napi befolyásolására, káros hatásaira.
- Rendszeresen beszéld meg vele a testében és lelkében zajló változásokat.
- Az összkép a fontos, nem az egyes (test)részletek!
- Mivel nincs két egyforma test, nem is érdemes hasonlítgatni magát másokéhoz.
- Tudatosítsd vele, nincs olyan, hogy tökéletes test, ezért az ő testével sincs semmi gond. Úgy jó, ahogy van.
- Oszd meg vele azokat az információkat, hogyan tudná a teste esetleges aránytalanságait öltözködéssel kiküszöbölnie.
- Segítsd őt helyes táplálkozással, a jellemének, testalkatának legjobban megfelelő sport kiválasztásával.
Ösztönözd a pozitív énképre, az önelfogadásra és a fejlődésre.
Gondoltad volna, hogy a Barbie babának jelentős testképet és realitásérzéket torzító hatása is van? Nézzük meg!
Manapság Barbie az eltelt több évtized alatt a világban valódi kulturális ikonná vált és egyfajta életstílussal azonosítják. Ennek fő üzenete: legyél tökéletes! Ha tökéletes vagy, akkor megszerzed a tökéletes pasit, a tökéletes házat és magát az ”örök” boldogságot is.
A tökéletességhez a karcsúság és a szexualitást hangsúlyozó külső elengedhetetlen kellék. A Barbie jelenség egy hamis értékeket közvetít, ami kifejezetten csak a külsőségeken alapul. Semmi sem számít az életben, csak a tökéletesnek vélt külső, mindenáron.
A szakértők részben ennek a világjelenségnek tulajdonítják az anorexiás betegek nagy számát és a plasztikai sebészet térhódítását is, főként a tinédzser lányok körében. Ez egyben egy össztársadalmi jelenség.
A baba külseje által meghatározott „ideális nő”képe sok embernél az ikon, amihez szerintük mindenkinek viszonyulnia kell(ene). Ez gyakran nem is tudatosul, csak normaként ott van a fejekben. Akik valamilyen okból ehhez az idealizált Barbie (vagy Ken)képhez hasonulni próbálnak, anorexiássá válhatnak, mert ezek a babák iszonyú vékonyak.
Testarányaik a valóságtól eltérőek, akár torznak is tekinthetőek. Ha a férfi vagy a női babát emberi méretekre nagyítanánk, a valóságos emberi méretekhez képest hatalmas eltéréseket tapasztalnánk. (Pl. lábak hosszúsága a törzshöz viszonyítva extrém hosszú, vagy a nagy mellekhez, extrém keskeny mellkas és csípő tartozik, a lábméret-testmagasság viszonyáról ne is beszéljünk.)
Észrevetted már, hogy sokszor mi is azt tartjuk arányosnak és szépnek, aki:
- Nőként: nagy mellű, keskeny mellkasú, keskeny derekú, keskeny csípőjű, hosszú lábú?
- Férfiként: széles mellkasú, keskeny derekú, keskeny csípőjű, hosszú lábú?
Mit tehetünk a Barbie és Ken baba-féle sztereotípia ellen?
TUDATOSÍTÁS
TUDATOSSÁG
NYITOTTSÁG
ÖNBECSÜLÉS
POZITÍV ÉLETSZEMLÉLET
ÖNBIZALOM
STÍLUSERŐ
Te melyiket alkalmazod?
Forrás: Stílustükör 1. A stílus és a lélek titka Nőknek című könyv
Várjuk hozzászólásod, véleményed!
A Stílustükör csapata
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: