A divat és ami mögötte van

Divatos, trendi holmikat venni mindenki szeret. De vajon vásárláskor te végiggondolod, honnan jött az a ruha, ami már a bevásárlószatyorban van?

Kik, hol és milyen körülmények között készítették azt a sok csinos darabot, amik a boltokban szépen sorakoznak a vállfákon?

A fast fashion cégek már évekkel ezelőtt rájöttek, hogy a keleti országokban mennyire olcsó a munkaerő, s ezt a mai napig kíméletlenül ki is használják. Ezek a vállalatok nem a megszokott évi két kollekciót dobnak piacra, hanem tizenkettőt! Ez azt jelenti, hogy a ruhák a megtervezéstől számított két héten belül már a polcokon vannak. Ahhoz pedig, hogy ez megvalósuljon, az elmaradott országok munkáltatói a nagy bevétel érdekében az emberi- és munkajogokkal mit sem törődve a végkimerülésig hajszolják a (gyakran kiskorú) dolgozókat.

Ennek a következménye volt 2013. április 24-én a bangladesi Rana Plaza összeomlása, ami maga alá temetve szinte minden munkavállalóját 1133 áldozatot követelt. Természetesen nem ez volt az első, és nem is az utolsó eset, de a szám már túl nagy volt ahhoz, hogy szó nélkül maradjon.

Szerencsére sokan rájöttek, hogy mindannak a sok fiatal lánynak, akik éhbérért varrják össze a szekrényeinkben lapuló sok ruhadarabot, jóval több tisztelet és megbecsülés járna. Ezért indult el többek között a Fashion Revolution mozgalom, vált fontossá az etikus- és fenntartható divat, a Fair fashion. A mozgalom 2013-as indulása óta minden évben megemlékezik a tragikus balesetről és már 90 országban van jelen. 2017-ota Magyarország is tagja a mozgalomnak.

A Fashion Revolution törekvése nem a márkaóriások bojkottjára irányul, hanem a divattermékeket vásárlók, valamint a gyártók, márkák figyelmét igyekszik felkelteni. A Fashion Revolution csapata hisz egy etikus, méltányos és fenntartható divatiparban. Éppen ezért a szervezet arra kéri a csatlakozókat, hogy tegyék fel a kérdést szeretett márkáiknak: ki készíti a ruháikat; posztoljanak egy képet az oldalaikra a ruháikról gyártói címkéjéről készült fotókat # hashtaggel.

A 2017-os Fashion Revolution Week keretén belül 110 ezer közösségi média felhasználó kérdezte meg: #whomademyclothes. Komoly, globális párbeszéd indult meg, melynek központi témája a divatipar átlátszóvá és fenntarthatóvá tétele. A fogyasztók által feltett kérdésre több mint ezer márka válaszolt, köztük háromszáz mainstream márka mutatta meg, ki készítette ruháinkat.

A Fashion Revolution minden évben elkészíti a Fashion Transparency Indexet (Divat Átláthatósági Index), ami átfogóan értékeli és rangsorolja a 100 legnagyobb világméretű divatcéget, aszerint hogy mennyi információt hajlandó közölni a társadalmi és környezetvédelmi politikájáról, annak gyakorlatairól és hatásairól. A brandek átlageredménye 49 pont a 250-ből, amely sajnálatosan kevesebb, mint 20 százalékot jelent az elérhető összpontszámból, és ami ennél is megdöbbentőbb, egyik cég sem érte el az 50 százalékot.

Elgondolkodtató számok, ugye?

Várjuk hozzászólásod, véleményed! Csak írd ki magadból!

A Stílustükör csapata

www.stilustukor.hu

Keress minket a Facebook-on!

Forrás:

Stílustükör 1. A szépség és a lélek titka Nőknek című könyv

https://uptostyle.hu/fair-fashion/

https://www.fashionrevolution.org

http://ecolife.blog.hu/2017/04/24/magyarorszag_is_csatlakozott_a_divatforradalomhoz

https://www.facebook.com/fashionrevolutionhungary/

Címkék: , , , , , , , ,
Tovább a blogra »