Stílustükör - Légy önmagad stylistja!

Barbie hatása a nőkre

Barbie, teljes nevén Barbara Millicent Roberts, 1959. március 9-én debütált az amerikai Mattel Inc. játékipari cég termékeként egy New York-i játékvásáron. Nevét tervezője, Ruth Handler kislánya után kapta.

Manapság Barbie az eltelt több évtized alatt a világban valódi kulturális ikonná vált és egyfajta életstílussal azonosítják. Ennek fő üzenete: legyél tökéletes! Ha tökéletes vagy, akkor megszerzed a tökéletes pasit, a tökéletes házat és magát az ”örök” boldogságot is.

A tökéletességhez a karcsúság és a szexualitást hangsúlyozó külső elengedhetetlen kellék. A Barbie jelenség egy hamis értékeket közvetít, ami kifejezetten csak a külsőségeken alapul. Semmi sem számít az életben, csak a tökéletesnek vélt külső, mindenáron.

A szakértők részben ennek a világjelenségnek tulajdonítják az anorexiás betegek nagy számát és a plasztikai sebészet térhódítását is, főként a tinédzser lányok körében. Ez egyben egy össztársadalmi jelenség.

A baba külseje által meghatározott „ideális nő”képe sok embernél az ikon, amihez szerintük mindenkinek viszonyulnia kell(ene). Ez gyakran nem is tudatosul, csak normaként ott van a fejekben. Akik valamilyen okból ehhez az idealizált Barbie (vagy Ken)képhez hasonulni próbálnak, anorexiássá válhatnak, mert ezek a babák iszonyú vékonyak. 

Testarányaik a valóságtól eltérőek, akár torznak is tekinthetőek. Ha a férfi vagy a női babát emberi méretekre nagyítanánk, a valóságos emberi méretekhez képest hatalmas eltéréseket tapasztalnánk.

(Pl. lábak hosszúsága a törzshöz viszonyítva extrém hosszú, vagy a nagy mellekhez, extrém keskeny mellkas és csípő tartozik, a lábméret-testmagasság viszonyáról ne is beszéljünk.)

Sokszor mi is azt tartjuk arányosnak és szépnek, aki:

  • Nőként: nagy mellű, keskeny mellkasú, keskeny derekú, keskeny csípőjű, hosszú lábú.
  • Férfiként: széles mellkasú, keskeny derekú, keskeny csípőjű, hosszú lábú.

Mit tehetünk a Barbie és Ken baba-féle sztereotípia ellen?

TUDATOSÍTÁS

TUDATOSSÁG

NYITOTTSÁG

ÖNBECSÜLÉS

POZITÍV ÉLETSZEMLÉLET

ÖNBIZALOM

STÍLUSERŐ

Te melyiket alkalmazod?

 

A csalásban a fiatal/gyerek testképét legfőképpen az anya viselkedése határozza meg: a lányának-fiának szóló pozitív megerősítések számítanak, melyek a leghatékonyabb fegyverek a Barbie és Ken hatással szemben.

A játékcég a negatív vélemények ellen azzal védekezik, szerintük Barbie testét sosem arra tervezték, hogy valósághű legyen, hanem arra, hogy könnyen lehessen öltöztetni és vetkőztetni.

Világszerte sok társadalmi szervezet tiltakozott a baba ellen, hogy az károsan hat a fiatalok énképére, a gyártó ennek hatására változtatott a stratégiáján. Így Barbie már több mint 50 nemzetiséget és etnikumot felvonultató változatában létezik, valamint számos szakmát is vele ábrázolnak, legyen az például: autóversenyző vagy orvos Barbie. A tervezők szerint így a gyermek, játék közben azzá válhat, aki csak lenni szeretne, ami jó hatással van a személyisége fejlődésére.

Te döntesz, hogy adsz-e Barbie vagy Ken babát a gyermeked/unokád kezébe. 🙂

 

Forrás: Stílustükör 1. A stílus és a lélek titka Nőknek című könyv

 

Várjuk hozzászólásod, véleményed! Csak írd ki magadból!

A Stílustükör csapata

www.stilustukor.hu

Keress minket a Facebook-on!

 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!